Kirkcoam (English: Kirkcolm) is a veelage an ceevil pairish on the northren tip o the Rhins o Gallowa peninsula, in the historical coonty o Wigtounshire, in Dumfries an Gallowa, Scotland. The pairish is boondit on the north an wast bi the sea, an on the east bi the bay o Loch Ryan, an on the sooth bi Leswalt pairish.
Blue Peter Hotel, Main Street, Kirkcoam
|OS grid reference|
|Sovereign state||Unitit Kinrick|
The name Kirkcoam means the kirk o Saunt Columba. The pairish his a wall kent as the Crosswall, or Saunt Columba's Wall. Kirkcoam historical his seen human acteevity syne auncient times. Sheltert fae the rochle seas o the Sheuch an the North Atlantic, Loch Ryan his lang been an important sauf herbour for boats. An Airn Age fort is locatit at Dunskirkloch on the north coast.
In the ware o 1307, at the beginnin o Robert the Bruce's campaign in the Wars o Scots Unthirldom, he sent twa forces tae attempt tae win control o soothwast Scotland. Ane force, led bi his twa brithers an conseestin o 18 galleys, laundit in Loch Ryan. Thay wis immediate owerwhalmit bi local forces, led by Dougal MacDougal o Clan MacDowall, a uphauder o the Comyns.
Featurs o interestEedit
An Early Medieval cross-leck is locatit in Kirkcoam kirkyaird. The cross wis removed fae the site o Kilmorie Chaipel, that wis neist tae St Mary's Wall, in the 16t century and built intae Kirkcoam kirk. It wis laer muived til the grunds o Corsewall Hoose, bit re-upset in the Kirkcoam kirkyaird in the 1980s. The desgins on the cross-leck combine Christian an Norse eemagery, reflectin Gallowas Viking an Celtic past. Ane face o the stane his a perqueer cairved cross abuin a design o intertwine't snake-like ainimals. On the hintside is a representation o the Crucifixion. Ablow is a feegur o a man wi a pair o tongs an a bird on his shouder; this micht represent Odin or Sigurd. It is thocht the cairvins on the Kilmorie Stane shaw the trumphin o Christianity ower pauganism.
The auld pairish kirk o Kirkcoam that wis in the grunds o Corsewall Hoose, wis demolisht in 1821 an a new kirk wis built in Kirkcoam, up the hill fae the auld kirk. In 1950 Kirkcoam Kirk o Scotland wis unitit wi Ervie Free Kirk, an in 1985 the kirk was linkit wi Leswalt Pairish Kirk. The kirk session, haudit in the coort o the pairish, wis made up o the meenister and the lairds an business men o the pairish, an dealt wi moral maiters, minor creeminal cases, maiters o the puir fowk and o eddication, maiters o discipleen, an the general concerns o the pairish.
Corsewall Lichthoose staunds on the nor'wast coast o the Rhins, an merks the approach tae Loch Ryan. Appent in 1817, the licht wis automatit in 1994 an the lave o the biggin noo operates as a hottle. The lichthoose wis built bi Robert Stevenson, the ingineer grandfaither o Robert Louis Stevenson, an is a Category A leetit biggin.
Corsewall Castle is ruint 15t century tour hoose til the sootheast o the lichthoose. It wis awnt bi Alexander Campbell, a son o Sir Duncan Campbell o Loudoun, whase aulder brither Andrew wis the shirra o Ayr. The oblong keep aince ris tae three storeys an lay on a mund that wis pertectit bi a ditch. Noo aw that remeens is the stumps o the fower waws, that dinna rise ayont a tunnel-vautit dunnie. The waw yet conteens the lawer section o a turnpike stair. A smaw cannon wis diskivert here in 1791, while a pose o gowd cuinyies, siller-plate, an jewellery wis unkivert in 1802. The castle wis forsaken in fauvour o Corsewall Hoose, near tae Kirkcoam veelage, bi the 18t century. A leegend recordit in the 19t century states that the castle hid a wall o sic pouer that, bi liftin its lid, the awners coud at pleisur fluid the moat an approaches til the castle.
Leetit biggins in KirkcoamEedit
- Kirkcolm, 15 Main Street
- Kirkcolm, 52 Main Street
- Kirkcolm, 74 Main Street
- Kirkcolm, 78 Main Street, With Boundary Wall
- Mahaar Schoolhouse, (Former School And Schoolhouse), With Boundary Wall
- Corsewall Mill Bridge
- Kirkcolm Church Graveyard
- Kirkcolm, 13 Main Street
- Kirkcolm, 16 Main Street
- Mains Of Cairnbrock, Cheese Lof
- Corsewall, Bridge
- Ervie-Kirkcolm Church, Graveyard, Graveyard Walls And War Memorial
- Kirkcolm, 24 Main Street, Corsewall Arms Hotel
- Kirkcolm, 30 Main Street
- Kirkcolm, 32 Main Street
- Kirkcolm, 46/48 Main Street
- Kirkcolm, 70 And 72 Main Street
- Balsarroch House And Walled Garden
- Corsewall, Walled Garden
- Kirkcolm, 49 Main Street
- Kirkcolm, 20 Main Street
- Kirkcolm, 22 Main Street, Stewarton House
- Kirkcolm, 26 Main Street
- Kirkcolm, 42 Main Street
- Kirkcolm, 44 Main Street
- Corsewall Lighthouse, Lighthouse Keepers' Houses And Enclosure Walls
- Kirkcolm, 7 Main Street
- Kirkcolm, 36 Main Street
- Kirkcolm, 40 Main Street
- Kirkcolm, 64 Main Street, Shavalon
- Kirkland Cottage, With Enclosing Wall
- Corsewall, Milton Cottage With Boundary Wall And Railings
- Corsewall Farm, House
- Kirkcolm, 23 Main Street, Blue Peter Hotel
- Kirkcolm, 25 Main Street
- Kirkcolm, 33 Main Street
- Kirkcolm, 28 Main Street
- Kirkcolm, 56 Main Street
- Kirkcolm, 76 Main Street, With Boundary Wall And Railings
- Corsewall, Dovecot
- Corsewall, Manor Lodge, Walls And Gatepiers
- The Elms, Former Ervie-Kirkcolm Manse
- Ervie Manse, With Boundary Wall And Gatepiers
- Kirkcolm, 21 Main Street
- Kirkcolm, 27 Main Street
- Kirkcolm, 14 Main Street, Rose Cottage
- Kirkcolm, 50 Main Street
- Kirkcolm, 54 Main Street
- Marian Tower
- Corsewall House
- Kirkcolm, 11 Main Street
- Kirkcolm, 38 Main Street
- Kirkcolm, 58 Main Street
- Corsewall, Stables
- "Archived copy". Archived frae the original on 24 September 2015. Retrieved 1 Apryle 2020.CS1 maint: archived copy as title (link)
- "Archived copy". Archived frae the original on 2 Apryle 2015. Retrieved 1 Apryle 2020.CS1 maint: archived copy as title (link)
- "Kilmorie, Chapel". Canmore. Historic Environment Scotland. Archived frae the original on 7 Apryle 2017. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "Kirkholm, Corsewall House, Cross-slab". Canmore. Historic Environment Scotland. Archived frae the original on 7 Apryle 2017. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "History of the Kilmorie Stone". Ervie-Kirkcolm Church. Archived frae the original on 7 Apryle 2017. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "History of the Kilmorie Stone". Ervie-Kirkcolm Church. Archived frae the original on 23 Mey 2019. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "Marian Tower". VisitScotland. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "Corsewall". Northern Lighthouse Board. Retrieved 7 Apryle 2017.
- "Corsewall Lighthouse. LB 9923". Historic Environment Scotland. Retrieved 7 Apryle 2017.
- The Hereditary Sheriffs of Galloway, by Andrew Agnew. vol. I, p.218 https://archive.org/stream/hereditarysherif01agne#page/218/mode/1up
- Tribute paid to Scots Arctic trio, BBC Scotland News, 12 October 2007.
|Wikimedia Commons haes media relatit tae Kirkcolm.|