Crossmickle (Scots Gaelic: Crois Mhìcheil) is a smaw veelage on the east side o Loch Ken in the historical coonty o Kirkcoubrieshire, in Dumfries an Gallowa, Scotland. Crossmickle is aboot 4 mile north o Castle Douglas. Crossmickle is the name an aw o the ceevil pairish.
Crossmickle wis first recordit in 1164 whan Gallowa wis a sequestrate laund.
Crossmickle his a public hoose, a shap, a marina, and a kirk wi a kenspeckle steeple.
The A713 road rins throu Crossmickle. The veelage is on the 520 bus route.
Tounheid o Greenlaw is ae mile til the sooth. The site o Greenlaw (National Grid Reference (NGR): NX 74800 64500) is said tae be a Roman haly-muild, and occupees risin grund.
A Roman fort aince existit til the sooth near Glenlochar barrage at Aibey Yaird.
Saxteen ither forts, motts, stane circles, an cairns aw lie within 3 mile o Crossmickle.
The kirk Eedit
The veelage name comes fae the Cross o St Michel, the patron saint o the oreeginal kirk.
The Pairish o Crossmickle is recordit as faur back as the 12t century. A biggin was believed tae be praisent afore 1547 as the earliest lair-stane beirs that date. The praisent kirk biggin dates fae 1751, bit includes the kenspeckle roond tour o an earlier date. Some evident suggests that the roond tour wis biggit aroond 1611 bi Sir Robert Gordon o Greenlaw, Crossmickle Pairish. The date on the bell (1611) in the roond tour seems tae confirm this. In 1852 the kirk wis remodelt bi the airchitect John Starforth. The kirk ben conteens the Laird's Lofts o the local faimilys fae Danevale Pairk, Culgruff, an Mollance Hoose.
- Culgruff Hoose, a Baronial style big hoose biggit 1889, designt bi airchitecht Charles William Stephens that later wis the airchitecht o Harrods depairtment store in Lunnon. The hoose wis biggit in reid saundstane, wi twa storeys wi spars an a heich square tour. Abuin the entry door is the wirds "God's Providence is Mine Inheritance" and the date o 1889. Buggen bi Robert Stewart o Southwick that mairit Georgina Eleanor Maxwell, dochter o Sir William Maxwell, 3d baronet o Cardoness. Fae 1947 tae 2015 the hoose wis in uiss as a hottle. The biggin is leetit as Categorie B.
- Danevale Pairk Estate wis a late Georgian kintra hoose biggit 1795 an altert in 1883 bi airchitect David Robertson. It wis demolisht in the 1950s an a new hoose wis biggit on the site.
- Mollance Hoose, biggit mid tae late 19t century lairge kintra hoose, likely incorporatin an earlier hoose biggit 1736. It was malafoustert bi fire aroond 1928, ainly pairts o the shell o it remeen. Archived 2020-03-21 at the Wayback Machine
- Greenlaw Hoose, datin fae 1740. Biggit bi the Gordons o Kenmure Castle. It wis malfoustert bi fire in the 1980s and rebiggit in the 2000s. Archived 2020-03-21 at the Wayback Machine
- Hillowton, a smaw 19t-century kintra hoose.
Namely fowk Eedit
- Sir Robert Gordon o Lochinvar, 1t Baronet (c. 1565-1628) - member o the Council o War for Scotland (1626) an a Commissoner for the Middle Shires, bade at Greenlaw
- William Neill (1922-2010) - poet that wrate in English, Scots, Scots Gaelic, an Erse
- Jim Greenwood (1928-2010) - Scots rugby union player an coach
Leetit biggins in Crossmickle Eedit
- Auchendolly House And Steadings
- Crossmichael Church Gordon Memorial
- Culgruff House Hotel
- Clarebrand, Burnbrae Including Ancillary Building And Boundary Wall
- Crossmichael Parish Church And Churchyard (Church Of Scotland)
- Urr Valley Hotel (Formerly Ernespie House) Ancillary Structures Comprising Dovecot, Water Tower, Walled Garden And Garden Terraces
- Glenlochar Bridge
- Greenlaw House
- Blackpark Farmhouse
- Danevale Park Stables
- Glenlochar, And Gatepiers
- "Dictionary of Scottish Architects - DSA Architect Biography Report". www.scottisharchitects.org.uk. Archived frae the original on 7 Februar 2022. Retrieved 12 Julie 2019.
- https://canmore.org.uk/site/64641/greenlaw-house Archived 2020-03-21 at the Wayback Machine
- https://canmore.org.uk/site/163423/mollance-house Archived 2020-03-21 at the Wayback Machine
|Wikimedia Commons haes media relatit tae Crossmichael.|
- Crossmichael Panel - Kite Trail map an History o Crossmickle Veelage Archived 2019-04-16 at the Wayback Machine
- Setting, History and Attractions Archived 2012-04-21 at the Wayback Machine
- GENUKI page
|This Places o Scotland airticle is a stub. Ye can help Wikipaedia bi expandin it.|